Tysk og engelsk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Tysk og engelsk

Beitrag von bgh »

Hei alle sammen,
her er ei / et spørsmål om tysk. Nå for tiden er engelsk i Norge mye viktigere enn tysk. Men jeg leste, at tysk språket hadde vært mest populær fremmedspråket inntil ca. 1950. Hvorpå kan det har ligget, at engelsken ble mektigst fremmedspråk i Norge? ...Atlanterhavspakten?...Globalisering? Hva synes dere om det?
Hilsen, bgh
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Tysk og engelsk

Beitrag von Magnetic North »

Hei,
bgh hat geschrieben:Hvorpå kan det har ligget, at engelsken ble mektigst fremmedspråk i Norge? ...Atlanterhavspakten?...Globalisering? Hva synes dere om det?
Husk at artikkelen "ei" bruker en bare ved ord som er hunkjønn, "et spørsmal" er intetkjønn, ikke sant? :wink:

Jeg tror at det har seg sånn at engelsk blir viktigere i stigende grad, globaliseringen (som jeg personlig kaller for "globalisert kapitalisme") er helt sikkert en betydningsfull faktor (grøss!).
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von bgh »

Magnetic North hat geschrieben:
bgh hat geschrieben:...et spørsmål...fremmedspråkET...GlobaliseringEN... :D
...(grøss!)
2Mn,
Jeg kan forstår følelsen din!
Men eventuelt er petroleumindustrien også en grunn? Ikke virkelig, ikke sant?!
hilsen, bgh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Harald96 »

bgh hat geschrieben:Nå for tiden er engelsk i Norge mye viktigere enn tysk. Men jeg leste, at tysk språket hadde vært mest populær fremmedspråket inntil ca. 1950. Hvorpå kan det har ligget, at engelsken ble mektigst fremmedspråk i Norge?
Det har lite med popularitet aa gjoere. Men inntil ca. 1950 hadde man stoerre pensum i tysk enn i engelsk i skolene.

Man hadde inntil ca. 1950 foelgende system:

Folkeskole (obligatorisk, 1. - 7. klassetrinn): Kun undervisning i norsk, ingen fremmede spraak.

Frivillig:

Middelskole: 3 aar, tysk og engelsk

Gymnasium (etter middelskole): 3 aar, tysk, engelsk og fransk (vanligvis, enkelte steder hadde man latin og gresk ogsaa)

Etter ca. 1950 ble engelskpensumet oeket kraftig paa bekostning av bl.a. tysk. Middelskolen ble omdoept til Realskolen og man kunne ogsaa faa frivillig (ikke obligatorisk) undervisning i engelsk paa Folkeskolen. (Skulle man fortsette paa Realskolen, maatte man ha hatt engelsk paa Folkeskolen). Tysk var fremdeles obligatorisk paa Realskolen og paa Gymnaset, men med mye mindre timetall enn engelsk (paa Gymnaset var fransk ogsaa obligatorisk).

Idag har man (fra ca. 1970 eller deromkring): Barneskole, Ungdomsskole og Videregaaende skole (almenfaglig linje). Engelsk er obligatorisk allerede i Barneskolen. I videregaaende skole har man stor valgfrihet med hensyn til fagkretsen, og hverken tysk eller fransk er obligatorisk (saavidt jeg vet).

Det er vel egentlig ikke saa rart at man idag har mer engelsk enn tysk i skolene? Etter 2. verdenskrig ble jo engelsk det store verdensspraaket!

Med vennlig hilsen Harald =
Zuletzt geändert von Harald96 am Sa, 26. Nov 2005, 10:57, insgesamt 1-mal geändert.
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von bgh »

Hei Harald96,
Du har rett...naturlig er skolen ansvarlig [men: we don`t need no education bammbabamm :D]. Den femme-gruppen New Zealand, Australia, Canada, Storbritannia od De forente stater driver med spredningen av engelsk veldig flink. Kanskje norsk tv-selskapet skal heve opp antallet tysk filmenes med tekstninger?
Mvh, bgh
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

bgh hat geschrieben:Du har rett...naturlig er skolen ansvarlig
Skolene er påvirket av regjeringen også, nesten på direkte veien. Hvem tror du er det som er ansvarlig for læreplanen? :D :-?
Av og til får jeg inntrykk av at hvis det ville alt går etter planen skulle elevene allerede med 6 år får undervist på engelsk. Men hvem står bak hele greien? USA? Muligens, men ingen vet, jeg aner ikke engang. Hver og en legger merke til at noe er i ferd med å gå galt, men ingen vet hvor det alt kommer nøyaktig fra. Og hvis du ytrer slike ting, så ser de fleste på deg som en som er litt gal...
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von bgh »

Hei,
Magnetic North hat geschrieben:...elevene allerede med 6 år får undervist på engelsk. Men hvem står bak hele greien?
Midt i blinken - we will never know ;-).
Jeg kan ikke fordra det, at noen / somme barna snakker bedre engelsk enn morsmålet.
Jeg tenker, at kinesisk (Mandarin), indisk, spansk, arabisk, russisk, brasiliansk og fransk er også svært viktig.
Ha det bra, bgh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Harald96 »

Magnetic North hat geschrieben: Av og til får jeg inntrykk av at hvis det ville alt går etter planen skulle elevene allerede med 6 år får undervist på engelsk. Men hvem står bak hele greien? USA? Muligens, men ingen vet, jeg aner ikke engang
Nei, nei, at man har mer engelsk enn tysk i norske skoler kommer av at elevene har langt mer utbytte av aa laere engelsk enn tysk! Engelsk er et verdensspraak, egentlig det eneste? For 100 aar siden var det viktigere aa kunne tysk og fransk enn det er idag.

Hvordan er det i Tyskland? Saavidt jeg vet laerer man mer engelsk enn fransk i skolene der ogsaa? For 100 aar siden var det vel omvendt? Det har vel samme grunn.

Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Lavskriken »

Hei, bgh!

La meg tilføye et annet synspunkt til debatten: I 1940 årene hat tyskere innført krigen til Norge. Nordmenn måtte oppleve at tyske soldater marsjerte inn i norske byer og sang nasjonalistiske tyske viser. Befolkningen følte stor trusel, mange som ikke ville føye seg de tyske myndighetene, kom til konsentrasjonsleirer, ble pint og tilsist drept. Er det da så merkelig, at Nordmenn avvendet seg? Det var både amerikanere, engelskmenn og russere som hjalp Norge å fordrive de tyske diktatorer, og disse forsvant og brente ned mange landsbyer. Tyskere hadde ingen stor respekt overfor Norge og sin befolkning.

Bortsett fra utviklingen etter 2. verdenskrigen, at engelsk ble verdensspråk numero 1, var det også selvfølgelig at Nordmenn ikke ville ha altfor mye å gjøre med disse forferdelige tyskere som hadde plaget dem i mange år.

Hilsen! Lavskriken
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Hei igjen!
Lavskriken hat geschrieben:La meg tilføye et annet synspunkt til debatten: I 1940 årene hat tyskere innført krigen til Norge.
osv.
Hmm, jeg tror dette med krigen er litt for langt borte for å spille en avgjørende rolle. Jeg kan snarere forestille meg at engelsk blir forsterket lært av rent markedsorienterte grunner?! Og ikke minst trenger informasjonssammfunnet et enhetlig språk...
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

bgh hat geschrieben:Jeg tenker, at kinesisk (Mandarin), indisk, spansk, arabisk, russisk, brasiliansk og fransk er også svært viktig.
Skulle lest noe bedre, da har jeg jo helt oversett hva du skrev her. :-?
Hvis jeg ikke tar feil er spansk i alle sine former akkurat dette språket som blir snakket mest i verden!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Harald96 »

Magnetic North hat geschrieben: Hvis jeg ikke tar feil er spansk i alle sine former akkurat dette språket som blir snakket mest i verden!
Noen tall fra Barbara F. Grimes: Ethnologue Volume 1 - Languages of the World, 14th Edition, 2000:

Kinesisk (Mandarin) - 874 millioner
Hindi - 366 millioner
Engelsk - 341 millioner
Spansk - 322-58 millioner
Bengali - 207 millioner
Portugisisk - 176 millioner
Russisk - 167 millioner
Japansk - 125 millioner
Tysk - 100 millioner
Koreansk - 78 millioner
Fransk - 77 millioner
Kinesisk (Wu) - 77 millioner
Javanesisk - 75 millioner
Kinesisk (Yue) - 71 millioner
Telugu - 69 millioner

(Disse tallene gjelder personer som har disse spraakene som sitt morsmaal)

hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitrag von hobbitmädchen »

Magnetic North hat geschrieben: Hvis jeg ikke tar feil er spansk i alle sine former akkurat dette språket som blir snakket mest i verden!
jeg synes også at spansk er veldig undervurdert som verdensspråk!
i sør-amerika klarer du deg nesten ikke med engelsk for det er nesten ingen som snakker det!
det er også grunnen at jeg nå har begynt med å lære spansk, selv om jeg har mine problemer med romaniske språk.

hilsen
den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Harald96 »

I tabellen ovenfor var antall personer som hadde spansk som morsmaal oppfoert med 322 - 358 millioner.

Det avhenger jo litt av hva man regner som “spansk”. Spansk er ikke et entydig begrep. Det avspeiler de komplekse spraakforholdene i Spania og den oevrige spansktalende verden. Dels betegner spansk det standard skrift- og talespraak som historisk sett er basert paa den kastiljanske dialekten, og til tider moeter man i denne betydningen betegnelsen kastiljansk (castellano). Dels er spansk et fellesnavn for de romanske spraakene og dialektene i Spania og Latin-Amerika som viser felles trekk som skiller dem fra nabospraak innen samme spraakgruppe, som portugisisk og katalansk. Betydningen omfatter da spraaklige grupperinger som kan vaere relativt forskjellige fra kastiljansk. Det hoyere tallet som er nevnt gjenspeiler dette siste forholdet.

bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von bgh »

Hei Lavskriken,
tusen takk for synespunktet din. Men jeg synes at nazisme-ideologien (og -diktaturet) er ikke knyttet med tysk språket. Denne forbrytersk ideologi finnes seg over hele verden.

Hei Magnetic North,
"brasiliansk" :oops:, jeg mener naturligvis portugisisk!
Hilsen, bgh
...EDIT: :oops: "indisk", naturlig hindi, bengali osv.
Zuletzt geändert von bgh am Fr, 25. Nov 2005, 12:55, insgesamt 1-mal geändert.
Gesperrt