Jeg er ny her! Hvem er dere?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
Dagros

Jeg er ny her! Hvem er dere?

Beitrag von Dagros »

Halla på dere!

Kom tilfeldig over dette forumet. Koselig a gett! Er det mest nordmenn som opererer her inne eller er det overivrige tyskere som vil lære seg norsk? ;)

Jeg heter "Dagros" (iallfall for anledningen), er lærer og bor i Tyskland.
Får følge med litt her inne og se om det er verdt å spandere noen tellerskritt her.

God helg erstmal!!
nattmannen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Jeg er ny her! Hvem er dere?

Beitrag von nattmannen »

velkommen!

man kan vel si at vi er en gjeng som er interessert i norge.. vi er tyskere, noen overivrige, noen som bor i norge, noen nordmenn som bor i tyskland.. i hvert fall folk som vet en del om norge eller som vil vite en del om norge.. som deler erfaringer, opplevelser og kunnskap..

har jeg glemt noe?
Carpe noctem!
Dagros

Blablabla

Beitrag von Dagros »

Det høres bra ut. Supert at man kan treffe tyskere her også. Det hender titt og ofte at jeg trenger råd og vink når det gjelder livet i Tyskland. Jeg har bodd her i ca fire år, men jeg har hele tiden jobbet i et skandinavisk miljø og derfor er ikke tysken min så god som den burde ha vært etter fire år her. Så jeg skjønner ikke alt som foregår rundt meg til enhver tid. Hehe.

Ellers må jeg si at jeg som nordmann (kvinne!) trives her i Tyskland. Tyskerne er så positive og imøtekommende og jeg blir ofte møtt med fraser som "Kommen Sie aus Norwegen?! Ich war mal da in Urlaub, es ist so schön da oben".
Tyskere har jo ikke rykte på seg som de som smiler mest i Europa, men jeg har nesten utelukkende møtt kjempehyggelige tyskere! :)
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Digital Punk »

Hei Dagros, velkommen skal du være! :D
Bare la oss vite hvis du har noen spørsmal om "det tyske livet".
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

hei Dagros ;)
Er selv norsk og bosatt i Tyskland. Men har omtrent ingen jeg snakker norsk med her så tysken min er blitt godt trent.
Hvor i Tyskland bor du da?
Grüsse,
Linda
Dagros

Beitrag von Dagros »

Hei Linda!

Jeg bor i Hamburg. Kort vei hjem til Norge:) Du da?

Her er det utrolig varmt og klamt i dag. Skal ut og treffe noen norske venner i kveld. Men egentlig BURDE jeg jo menge meg mer med tyskere og trene tysken min litt. hehe. Det går egentlig ganske greit å snakke tysk, men jeg har litt problemer med å henge med i svingene når de snakker fort. Na ja, Übung macht den Meister heter det jo.
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

Heisann
bor langt sør i Bayern jeg, ca 60 km sør for Muenchen. Klarer å henge med i svingene selv når det snakkes fort, men bayrisk det har jeg mine problemer med. Hamburg er en nydelig by, vi skal dit på ferie i august :)
Grüsse,
Linda
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Digital Punk »

Heisann Linda, bayrisk er ikke noe du må bry deg om, det finnes endog mange tyskere som ikke forstår det heller... :-)
nattmannen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von nattmannen »

helt enig.. og jeg er en av dem.. i hvert fall til tider
Carpe noctem!
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

Når man bor i syd Bayern er bayrisk noe som man definitiv burde forstå. Men da alle vennene våre ikke snakker bayrisk, vanskelig å lære det. Greit en del ord og uttrykk har jo sneket seg inn men sikkelig bayrisk, det er vanskelig det :)
Grüsse,
Linda
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von DocFunfrock »

Dagros hat geschrieben: Det går egentlig ganske greit å snakke tysk, men jeg har litt problemer med å henge med i svingene når de snakker fort. Na ja, Übung macht den Meister heter det jo.
He he, jeg flyttet for ett år siden til Røros og og skjønte ingenting i begynnelsen. Jeg trodde at jeg snakker skikkelig norsk, men senere blir det fortalt at selv nordmen som kommer fra andre landsdeler trenger opp til 3 år for å lære seg dialekten 8). Jeg kan anbefale noen aktiviteter i Hamburg slik at du kan treffe deg med tyskerne

- Sykkelturer med ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrradclub). Denn finnes på nettet. Spesiell turer på "Altes Land" er svært interessante og morsomt.

- Turer med NABU (Naturschutzbund). NABU tilbyr mange turer i naturen.
- Tusendvis av idrettsforeninger, kanskje det er noe til deg med bowling eller dans (latin, klassisk osv.)

En forening er i Hamburg den beste måten å lære seg tysk.

Doc Funfrock
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitrag von Julia »

Hei Dagros,

Hamburg er en flott by, ja. Og nordtyskerne er slett ikke så "zugeknöpft" som det ofte heter. Begge mine søstre bor i Hamburg, og hjemmet (Cuxhaven) er heller ikke langt unna. Ta deg en sykkeltur langs Elbe til Cuxhaven en gang, dette er en flott opplevelse. Og så tar du toget tilbake :-).

Får jeg lov å spørre hvor gammel du er? Kanskje jeg kan gi deg noen kontakter...
Dagros

Beitrag von Dagros »

Takk for gode forslag! Jeg skal lese mer om det på nettet. Jeg har vært altfor dårlig til å menge meg med tyskere. Det blir liksom til at jeg holder sammen med norske og svenske som bor her. Føler liksom mer tilhørighet med dem. Hmm, litt rart det der kanskje....

Jeg ser litt på tysk TV hver dag for å øve språkforståelsen, men det er ikke alltid jeg forstår vitsene til Stefan Raab :)

I dag snakket jeg med en mann fra Finanzamt på telefonen. Jeg ble superstressa da jeg ikke forstod alt han sa, og til slutt sa jeg "Können Sie bitte ein bisschen langsammer sprechen, ich komme aus Norwegen".
Og da lo han og begynte å snakke utlending-vennlig tysk.

Kos deg videre der oppe i Røros. Jeg har nettopp vært en måned i Norge og skal dit igjen i slutten av juli. Juhuuuu!
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

hehehe Dagros jeg skjønnte ikke Stefan raab så godt for en del år siden. men det værste var 7 tage 7 Koepfe. Jeg skjønnte ikke halvparten av det de sa da vi flyttet hit. Tiden flyr ;)
Grüsse,
Linda
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von pannekakelansk »

Hei Dagros,
ingen problem hvis du skjønner ikke Stefan Raabs vitser - fordi de er ikke alltid morsomt ;)
Men jeg skjønner det bra at du gleder deg til å komme på feriene hjem til Norge. Ennå jeg er tysk og jeg bodde her i flere år (men jeg studerte et halv år i Bergen) er det forsatt som å komme hjem der jeg kommer til Norge. Og det er uavhengig fra byen eller landsdelen. Men jeg har lykk, jeg kan kanskje flytte tilbake til Norge i Oktober... Endelig hjem!
Siden når bor du i Tyskland? Jeg tror du skal opplærer deg snart med tysk også - ennå det er vanskeliger enn å lære seg norsk i hver fall men tysk er jo også ikke finnisk ;)

Lykke til videre

Pannekakelansk
Antworten