Hei..,
noen som har lyst å jobbe nordover? Sykepleiere mangelvare i nord - Troms og Finnmark
http://www.nrk.no/nordnytt/sykepleiere- ... 1.11123178
Viele Grüße!
Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..
Re: Krankenschwestern mit norwegisch-Kenntnissen aufgepaßt..
Hehe, det har nok snarere med regionen å gjøre enn med faktisk interesse i sykepleierutdanningen. Høgskolene i Bergen og Oslo melder til og med et rekordhøyt antall søkere for i år. NSF har også en liten oversikt: http://www.sykepleien.no/nyhet/1202455/ ... sykepleier . Ett av problemene med sykepleierne her i Norge er at de allerfleste ikke vil bli værende i jobben - spesielt ikke når de har jobbet en del år. Dessuten er yrket bra egnet til å videreutdanne seg. Tilbudet strekker seg fra 1-2 års videreutdanninger over ulike mastergrader fram til en phD. Mange av sykepleierne ender opp med å bli fagkonsulenter, prosjektledere, høgskolelektorer og lignende. Selv om samhandlingsreformen legger opp til økt fokus på og subsidiering av eldreomsorgen, så er den per i dag underfinansiert. Medfinansieringsordningen trappes gradvis ned over de neste årene, samtidig som det ikke følger med flere midler via rammeoverføringene, og kommunene blir da nødt å finne inndekning ved eget busjett. Pleie- og omsorg er først og fremst en tjeneste, og da går ca. 70-75% av hele budsjettet opp i lønn til de ansatte. Når kommunene da skal spare inn, så kan dere tenke dere hvorifra de fleste vil ta det..
De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?!
De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?!

-
- NF-Stammbesucher
- Wohnort: 5 Jahre Dänemark waren gut, aber hier auf Hitra ist es defintiv besser ;-)
Hier in Esbjerg war vor ein paar Wochen eine Infoveranstaltung des Jobcenter zu dem Thema, statt erwarteter 40, sind weit über 100 Interessierte gekommen.
Ein paar davon waren wohl sehr angetan, es zu versuchen, aber dauerhaft ansiedeln möchte sich wohl niemand.
Ein paar davon waren wohl sehr angetan, es zu versuchen, aber dauerhaft ansiedeln möchte sich wohl niemand.
-
- NF-Mitglied
Jo da, det er også veldig greit å bo derPandora hat geschrieben:

Jeg havnet mer eller mindre tilfeldig i Nordnorge fordi det var enklere å få jobb der. Jeg måtte forplikte meg å bli værende i to år ( ellers hadde jeg måtte betale tilbake kostnadene for flytting, språkkurs etc) og tenkte at jeg godt kunne flytte sørover etter to år når det var så ille som mange sa: kort sommer men ellers kun dårlig vær, ingen infrastruktur, ingen kultur....men ble veldig positiv overrasket og er blitt en skikkelig Nordnorge patriot.
Doris
-
- NF-Stammbesucher
Altså - jeg kan avkrefte flere ting her. Har bodd i Nord-Norge i 20 år. Infrastrukturen er helt ok, og været er trivelig mye oftere enn bare en kort periode om sommeren. Selvsagt må man like mye natur og mye vær, men jeg har bodd på Østlandet ett år, og kommer nok ikke til å prøve det flere ganger hvis jeg ikke må. Tåke hele vinteren (mye verre enn mørketid), alt var flat, stappfulle tog og dyr husleie.Ingen midnattsol eller nordlys heller, og en dunge med folk overalt. Så - bra folk har noe å velge mellom, både for de som liker mørke sommernetter og de som liker lyse sommernetter og skikkelig vinter.Pandora hat geschrieben:De er dessuten ikke så rart at folk generelt ikke vil jobbe lengre nordover. Infrastrukturen er svak, og været er bare trivelig en kort periode om sommeren. Greit for å ha ferie, men å bo der?!
Og til de som ikke har prøvd: Ikke la dere skremme av historier om at man ikke holder ut i nord. Det må man helst prøve selv først...