Ved
Ved
Hei alle sammen,
siden vi til vanlig er altfor sent ute med å kjøpe ved til neste vinter, skal jeg gjøre det NÅ!
Har noen her noen meninger for eller imot furuved? Jeg vet så utrolig lite om det, vet bare at bjørk er bra. Nå har jeg funnet en annonse på finn med "billig" furuved til salgs.
Flott med en tilbakemelding!
Hilsen kasi
siden vi til vanlig er altfor sent ute med å kjøpe ved til neste vinter, skal jeg gjøre det NÅ!
Har noen her noen meninger for eller imot furuved? Jeg vet så utrolig lite om det, vet bare at bjørk er bra. Nå har jeg funnet en annonse på finn med "billig" furuved til salgs.
Flott med en tilbakemelding!
Hilsen kasi
Re: Ved
Hva betyr "billig"? Er veden tørr?
Hilsen, muheijo
Hilsen, muheijo
"Nicht diejenigen sind zu fürchten, die anderer Meinung sind, sondern diejenigen, die anderer Meinung sind, aber zu feige, es zu sagen."
(Napoléon I.)
(Napoléon I.)
-
- NF-Stammbesucher
Men jeg synes det IKKE er rimelig. Jeg betaler (som ofte fortalt førKasi hat geschrieben:1500 liters sekk for 800 kr. Det står ikke noe i annonsen, men jeg går utifra at veden er tørr.

... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
(Erich Fried)
Du får helt sikkert bjørk på samme prisen, eller litt dyrer, kanskje.Kasi hat geschrieben:Da skal jeg heller ringe litt rundt og se om jeg kan få tak i bjørk igjen.
Du kan selvfølgelig også bruke furuved eller blandingsved, hvis den er tørr.
Kjøp deg 1500 L bjørk, 1500 L furu og en pall med briketter, so har du kanskje nok til hele vinteren.
Hilsen, muheijo
"Nicht diejenigen sind zu fürchten, die anderer Meinung sind, sondern diejenigen, die anderer Meinung sind, aber zu feige, es zu sagen."
(Napoléon I.)
(Napoléon I.)
-
- NF-Stammbesucher
Jeg for min del er ganske begeistret av blandingsved, vil ikke ha noe annen. Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned, og jeg har nok med 4 til 5 favner for 40m2 i ett år.
Hilsen til syd, Kasi
Ulrike
Hilsen til syd, Kasi
Ulrike
(Erich Fried)
(Erich Fried)
Ulrike, det er motsatt, helt sikkert. Men hvis man få blandingsved på den prisen du betaler i dag, spiller det ingen rolle.Ulrike44 hat geschrieben:Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned,
Hilsen, muheijo
(Napoléon I.)
(Napoléon I.)
-
- NF-Stammbesucher
Altså, Muheijo,muheijo hat geschrieben:Ulrike, det er motsatt, helt sikkert. Men hvis man få blandingsved på den prisen du betaler i dag, spiller det ingen rolle.Ulrike44 hat geschrieben:Bjørk, synes meg, brenner rask som papir (litt overdreven, men likevel) og har derfor ikke så mye effekt. som den andre. Blandingsved brenner langsommere ned,
Hilsen, muheijo
brant nettopp min bjørk - og det jeg sa er erfaringen min, opplevde jo forliken for noen uker siden

Forøvrig, en varmeutbyttemåling (hørte jeg, har desverre ingen link til påstanden) skulle vise at hegg har den beste varmeutbytte av alle trær. Felte nettopp noen av dem, men de må tørkne først. Er spent på om det stemmer.
Hilsen til nord
Ulrike
(Erich Fried)
(Erich Fried)
-
- NF-Mitglied
Et lite spørsmål litt off-topic.
Er dere like ille som nordmenn som hiver alt i ovnen som kan brennes opp?! Melkekartonger, bleier, all slags innpakning...
Er dere like ille som nordmenn som hiver alt i ovnen som kan brennes opp?! Melkekartonger, bleier, all slags innpakning...
Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.
Gåte
-
- NF-Stammbesucher
Selfølgelig ikkehobbitmädchen hat geschrieben:Et lite spørsmål litt off-topic.

(Erich Fried)
(Erich Fried)
-
- NF-Mitglied
For ikke å snakke om sofaer som bare blir satt fyr på... Eller hele hytteinnredningen...
"Hjemme" bruker vi mest bjørk for å tenne opp og så blir det noen granbiter av treet som måtte avlives
"Hjemme" bruker vi mest bjørk for å tenne opp og så blir det noen granbiter av treet som måtte avlives

Gåte
-
- NF-Mitglied
Da blir det jo fort varmt i stua!hobbitmädchen hat geschrieben:For ikke å snakke om sofaer som bare blir satt fyr på...

Når det gjelder varmeutnyttelse av forskjellige vedtyper se side 3 av følgende info: http://www.google.de/url?sa=t&source=we ... d5R3yKoe2g
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
-
- NF-Mitglied
Schnettel hat geschrieben:Da blir det jo fort varmt i stua!Men, vel bare én gang...

Sånn er det for folk som hverken har ovn eller peis

Gåte
-
- NF-Stammbesucher
@Kasi: sjekk om det finnes en slags arbeidsprosjekt til psykisk og fysisk hemmede i din kommune. Ofte lager/selger de ved til svært gode priser.
Etter sommeren henter jeg flere 1000ltr sekk med stablet (!) tørket bjørk og betaler 400,- nok per sekk.
Vi bruker 2 stykker furu eller bjørk for å fyre opp og til vanlig kjøper vi eik. Men prisen til bjørkeveden er så greit, da blir det det til vinteren (og så får vi varmepumpe i august, siste vinter var for lang og kald
)
Hilsen, BRitta
Etter sommeren henter jeg flere 1000ltr sekk med stablet (!) tørket bjørk og betaler 400,- nok per sekk.
Vi bruker 2 stykker furu eller bjørk for å fyre opp og til vanlig kjøper vi eik. Men prisen til bjørkeveden er så greit, da blir det det til vinteren (og så får vi varmepumpe i august, siste vinter var for lang og kald

Hilsen, BRitta
Nicht mehr im Forum aktiv.