Leser, skriver, snakke
-
- NF-Mitglied
Re: Leser, skriver, snakke
jeg har aldri hørt en nordmann snakke om leilighet når han mener anledning... menmen...
den hobbitjenta
den hobbitjenta
Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.
Gåte
Det er ikke noedvendigvis feil aa skrive dette, se f. eks. her:Heico-M hat geschrieben: men jeg har ikke leilighet til å snakke eller lytte.
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j
"leilighet f1 el. m1 (lty legelicheit 'situasjon, beskaffenhet')
1 anledning, høve ha l- til noe / jeg skal gjøre det ved tid og l-
2 bolig som består av ett el. flere rom og kjøkken kjøpe, leie, bytte l- / innrede, møblere en l- / en treroms l- / aksjel-, blokkl-, selveierl-"
Men det er bedre aa si: Jeg har ikke anledning (eller mulighet) til aa ....
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
leilighet f1 el. m1 (lty legelicheit 'situasjon, beskaffenhet')
2 bolig som består av ett el. flere rom og kjøkken kjøpe, leie, bytte l- / innrede, møblere en l- / en treroms l- / aksjel-, blokkl-, selveierl-
Som man ser kan "leilighet" også uttrykke "anledning". Men jeg klarer ikke helt å forestille meg at dette er gjengs annet enn blant innbitte riksmålsbrukere
Men jeg kan bare snakke for meg selv og min egen region (Romerike).
2 bolig som består av ett el. flere rom og kjøkken kjøpe, leie, bytte l- / innrede, møblere en l- / en treroms l- / aksjel-, blokkl-, selveierl-
Som man ser kan "leilighet" også uttrykke "anledning". Men jeg klarer ikke helt å forestille meg at dette er gjengs annet enn blant innbitte riksmålsbrukere

Men jeg kan bare snakke for meg selv og min egen region (Romerike).
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Nei, det er vel ikke helt "gjengs"! Jeg vil si det er noe gammeldags.Jokey hat geschrieben:Men jeg klarer ikke helt å forestille meg at dette er gjengs annet enn blant innbitte riksmålsbrukere.
Ja, det kan jeg ikke vite om det er gammeldags.
Det benyttes på dansk, da heter det lejlighed, hvis det ikke er gjengs på norsk, så har dere sannsynligvis ret.
Hilsen
Heico
Veldig interessant diskusjon likevel
Det benyttes på dansk, da heter det lejlighed, hvis det ikke er gjengs på norsk, så har dere sannsynligvis ret.
Hilsen
Heico
Veldig interessant diskusjon likevel

-
- NF-Stammbesucher
Hei, hei,
siden fire uker er jeg allerede tilbake i tyskland... desverre. Men jeg hadde forskjellige muligheter å snakke norsk og der gikk kjempeflott. Og det var virkelig en god øvelese.
Og nye lydbøker kjøpte jeg også. Ark bokhandel hadde en sommertilbud og nå har jeg forskjellige cd fra Dan Brown.
Gleder meg å høre på dem...
Hilsen,
Kjeks
siden fire uker er jeg allerede tilbake i tyskland... desverre. Men jeg hadde forskjellige muligheter å snakke norsk og der gikk kjempeflott. Og det var virkelig en god øvelese.
Og nye lydbøker kjøpte jeg også. Ark bokhandel hadde en sommertilbud og nå har jeg forskjellige cd fra Dan Brown.
Gleder meg å høre på dem...
Hilsen,
Kjeks
-
- NF-Stammbesucher
Det er imidlertid moro å se hvor mange tyskere det finnes som snakker, leser eller skirver norsk. Før jeg fant dette forumet og „heinzelnisse“ tenkte jeg jeg var en ekte einstøing... 

Ja, det synes jeg også. Jeg lurer på om det finnes noen som snakker norsk der som jeg bor. Men jeg tror ikke det...Menneskejerven hat geschrieben:Det er imidlertid moro å se hvor mange tyskere det finnes som snakker, leser eller skirver norsk. Før jeg fant dette forumet og „heinzelnisse“ tenkte jeg jeg var en ekte einstøing...

Hilsen Judith
Ja, vi elsker dette landet....
-
- NF-Stammbesucher
@ Judith
Ja, det har jeg ofte sagt selv i begynnelsen. Det er viktig å lære et språk å skrive også, men så snart du behersker det så er du helt vill til å få snakke det også. Jeg har aldri funnet noen samtalepartnere her i nærheten heller, nivået på det lokale VHS var dessverre ikke godt nok, jeg synes det er best å finne seg venner i Norge, besøke dem eller hilse på dem her nede – eller bare ringe opp. Telefonsamtalene er nesten det eneste som er blitt klart billigere i løpet av de siste 10-15 årene... Heldigvis.
Hilsen Menneskejerven
Ja, det har jeg ofte sagt selv i begynnelsen. Det er viktig å lære et språk å skrive også, men så snart du behersker det så er du helt vill til å få snakke det også. Jeg har aldri funnet noen samtalepartnere her i nærheten heller, nivået på det lokale VHS var dessverre ikke godt nok, jeg synes det er best å finne seg venner i Norge, besøke dem eller hilse på dem her nede – eller bare ringe opp. Telefonsamtalene er nesten det eneste som er blitt klart billigere i løpet av de siste 10-15 årene... Heldigvis.
Hilsen Menneskejerven
@ Menneskejerven
Hvor bor du da? Jeg har jo slekt i Norge, men desverre så ser jeg dem ikke så ofte..
Jeg var i Norge i 2 uker i sommerferien. Men det var lenge siden jeg var der sist. Det var i 2003. Så jeg får ikke se dem så ofte... 
Hilsen Judith
Hvor bor du da? Jeg har jo slekt i Norge, men desverre så ser jeg dem ikke så ofte..

Hilsen Judith
Ja, vi elsker dette landet....
-
- NF-Stammbesucher
@ Judith
Nei, Judith, jeg bor i nærheten av Köln, det er jo noen mil fra Kassel.
Synd at du ikke får se dine slektninger i Norge så veldig ofte. Men bruk telefonen, det er ikke særlig dyrt. Selv har jeg gode venner på Jæren og i Salten og snakker ofte med dem i telefonen.
Hilsen Menneskejerven
Nei, Judith, jeg bor i nærheten av Köln, det er jo noen mil fra Kassel.
Synd at du ikke får se dine slektninger i Norge så veldig ofte. Men bruk telefonen, det er ikke særlig dyrt. Selv har jeg gode venner på Jæren og i Salten og snakker ofte med dem i telefonen.
Hilsen Menneskejerven
"NYBEGYNNERE"???Menneskejerven hat geschrieben:Nei, Judith, jeg bor i nærheten av Köln, det er jo noen mil fra Kassel. Synd at du ikke får se dine slektninger i Norge så veldig ofte. Men bruk telefonen, det er ikke særlig dyrt. Selv har jeg gode venner på Jæren og i Salten og snakker ofte med dem i telefonen

Det er jo PERFEKT norsk!!!
Mvh
-
- NF-Stammbesucher
@ Harald
Tusen takk, Harald. Det er jo moro å vanke på denne siden og kanskje gi det ene eller andre tips, også uten å være en ekte nybegynner. Er du norsk eller tysk?
Hilsen Menneskejerven
Tusen takk, Harald. Det er jo moro å vanke på denne siden og kanskje gi det ene eller andre tips, også uten å være en ekte nybegynner. Er du norsk eller tysk?
Hilsen Menneskejerven

Norsk nordmann fra NorgeMenneskejerven hat geschrieben: Er du norsk eller tysk?

-
- NF-Stammbesucher
@ Harald
Går det an å være mer norsk??
Går det an å være mer norsk??