lekker, mye til oversette
Hei Magnetic North,
jeg tenker, at du vil ikke angre på kjøpet
mvh, bgh

Får vi se. Handlingen er ihvertfall meget interessant, tror jeg vil lese den med en gangbgh hat geschrieben:jeg tenker, at du vil ikke angre på kjøpet![]()

http://www.norli.nobgh hat geschrieben:Men som jeg søkte en god norsk grammatikkjeg spurte en bokhandler om muligheten til kjøpe overhodet skandinaviske bøker.
Det lyder ikke bare dansk, det er danskHan forsloskandinavisk bokhandelen i Flensburg: www . skanbog . de
(bog = dansk?) Jeg vil visitere han - kikke vi ganger (= schau`n wir mal?)
![]()

Norsk og dansk skriftspråk er egentlig det samme - det norske "bokmålet" (som er det mest brukte skriftspråket i Norge) ble utviklet fra det danske under det som kalles "dansketida" (da Norge var underlagt det danske kongedømmet). Som en motvekt utviklet man senere "nynorsk" som er en skriftspråk-variant som baserer seg mer på norske dialekter.bgh hat geschrieben:Hei Magnetic North,
Woaw,, tusen takk for svaret din! Jeg vil lese / visitere lenkene senere utførlig...
.
Apropos danskdansk, norsk og svensk skriften ligner på hverandre, som om de er diverse dialekter
.

Boken er i første rekke for innvandrere og akkurat derfor såpass bra for den som kan allerede litt norsk; vil si det er skrevet helt på norsk, selvsagt.bgh hat geschrieben:Takk skal du ha også for henvisningen din om en grammatikkbok - jeg vil spørre om den neste ganger!

Neimen, husk at det er ganske enkelt norsk og du lærer best ved å venne deg til språket helt fra begynnelsen. Hvis du er litt usikker om boken er noe for deg, bare si ifra og jeg skal sende deg noen prøvekopier via epost. Da kan du se selv om det lønner seg eller ikke før du bestemmer deg til å kjøpe det en eller annen gang..."skrevet helt på norsk" [Nå forstår jeg] -- store skotøy ->

Tyvetallsystemet (vigesimalsystemet) er gammelt. Bl.a. brukte man det i den gamle maya-kulturen, men det er nok ikke derfra det kom til Europa. Spor av det finnes i norsk ogsaa: F. eks. "snes" som brukes om egg. Et snes egg = 20 egg, et halvt snes egg = 10 egg osv.bgh hat geschrieben:Med den dansk tallene finner jeg ikke til rette! Jeg kan forstå seksti og åtti til dansk, men halv betyr for meg en divisjon: halvtreds er femti osv, det er [også
] virkelig komplisert for meg! Hvorfra kommer "det gamle tyve-talls sytemet"? ... En tipakning fingere og ti tør, eller ti fingere og to håndene?...
KGB-Mammaen er morsom. "Ungene", betyr det flere "Rasselbande" eller da "Kinder"?