Norges omdømme

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
Antworten
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Norges omdømme

Beitrag von bgh »

Hei :),

Er Norge et hyggelig, men uinteressant land som få bryr seg om? Oppfattes Norge som rikt og ekkelt? ... "Nasjonalt omdømmeforum" kan bidra til at Norge får et positivt rykte i utlandet, og ikke bare forblir kjent for stive ølpriser og dårlig mat (:mrgreen:).
Les saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 798124.ece

Hva synes dere?
Jeg synes, at Norge er ... "Over det meditere jeg vil" :mrgreen:
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Norges omdømme

Beitrag von Harald96 »

Det er helt sikkert riktig at Norge er "et uinteressant land som faa bryr seg om".

So what??

Det er helt klart: Det kommer mer turister til Spania, Hellas og Frankrike enn det kommer til Norge!

En liten bemerkning her: Jeg skrev "Hellas", ikke Grekenland. Norge er vel det eneste landet i verden, hvor man sier "Hellas"! Det har jeg hoert fra mange grekere, som komplimenterer meg akkurat paa dette punktet!
Ellers saa sier man jo: Greece, Griechenland usw. Selv svensker og dansker sier Grekland/Grekenland.

Ellers saa tror jeg ikke at Norge er saa veldig interessert i masseturisme a la Kanarioyene eller Mallorca.
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Lavskriken »

I Tyskland synes de fleste at ferier er best hvor man kan oppholde seg ved stranden, hvor man kan svømme i havet, hvor man kan ligge i solen, hvor man får god mat, osv.

De fleste i Tyskland vet at Norge befinner seg i Nord-Europa med lave temperaturer, mye dårlig vær, bare få strander hvor man kunne bade. De fleste vet at Norge har mye fjell, hvor det blir slitsom å bevege seg. De fleste vet at Norge tjener gode penger med oljen, og at alt er dyrere enn hos oss. De fleste vet at man ikke kan betale med Euro i Norge, men at man må veksle penger, slik at prisene ikke lar seg sammenligne så lett med disse i Europa.

Derfor foretrekker de fleste i Tyskland et ferieopphold i Spania, i Italia eller i Hellas. Der er det varmt, man har stabile værforhold, man får god mat og betaler med Euro. Så forstår man med engang, hvor mye man må betale og om dette var rimeligere eller dyrere enn i Tyskland.

Men jeg har aldri hørt at noen snakket om Norge som noe ekkelt! Det finnes mange som drømmer om en skipsreise langs Norges kysten med utflykter i de mange kjente fjordene. Men det koster mye å ta hurtigruten fra Bergen til Nordkapp, og derfor forblir det en drøm for mange!

Dessuten reiser mange tyskere med liten punge først og fremst etter tilbud: Der hvor det er rimelig, der hvor naboen allerede har vært, der reiser man. Målene skifter hvert år: engang var det Bulgaria, så Tyrkia, så den Dominikanske republikken, for tiden er det Egyptia, hvor man kan reise med rimelig tilbud!

Vi vet at Nobel-fredsprisen blir utgitt fra Norske myndigheter i Oslo. Vi vet at det finnes norske politikkere som har meget engasjert seg i verden. Så kan jeg ikke forstå at man skulle tenke om Norge som noe ekkelt!

Plages kanskje disse som hevder slike tanker av en slags mindreverdighetsfølelse?

Hilsen! Lavskriken
Heico-M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Heico-M »

Da har du kanskje rett med.

Mange folk tror jo, at Gøteborg er Norge's hovedstad. Og at det er alltid
kaldt og mørkt, og at folk spiller med isbjørnene på innlandsisen :D

Men for alvor: de fleste tyskere vet ikke mye om Norge. Og de er ikke interessert fordi "der er jo ingenting å gjøre, det er jo bare landskapet".

La dem alle gå på ferie på Mallorca, drikke sangria og ligge på stranden, den slags folk vil ikke vandre til preikestolen.
Hilsen

Heico Bild
"Es herrschte eine typisch norwegische Stimmung - niemand sagte ein Wort." Varg Veum
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Barney Bär »

Helt enig, Heico og lavskriken!

og lavskriken skulle sende teksten sin til aftenposten!

hilsen
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Harald96 »

Ja, og ellers er det vel ikke noe galt i aa reise til Mallorca?

(Noen likte moren, andre likte datteren, usw.)

Fortsetzung: Og saa ble de gift begge to!
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Antworten