Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
Hei ,
"Oslo" er på vei ut av språket, og inn med ungdommen kommer "Oschlo". Men endel voksne i deler av byen tviholder på den tynne s'en... http://oslopuls.no/nyheter/article1547447.ece
... Jeg tenker at Uhschluh skurrer
hilsen, bgh
de som sier Oschlo er folk med ehh nåja, lavere utdannelse og som snakker mer gate slang (i følge min søster som da har bodd lenge på østlandet)
De fleste andre sier Oslo
Linda hat geschrieben:de som sier Oschlo er folk med ehh nåja, lavere utdannelse og som snakker mer gate slang (i følge min søster som da har bodd lenge på østlandet)
Det kan nok stemme. Min bestemor sa foroevrig alltid Kristiania
Unnskyld, men det er tøv. Jeg har prøvd å høre etter gjennom årene, men kan ikke se noe enstydig mønster bak hvem som sier hva.
At du skal konkludere med utdannelsesnivået ut ifra hvordan en person uttaler "Oslo" anser jeg som tatt ut av løse lufta.
nåvel du hører ingen fra Bærum si Oschlo da.. dette er ikke noe som er vanlig blant ikke osloer og folk som ikke snakker slang. Og hvem snakker slang? gjerne ungdom og lavt utdannede/ personer i yrker hvor man ikke "må" snakke pent
Jeg har universitetsutdannelse og snakker ikke spesielt mye slang (eller schlang), men i dialekten min (og mange andres) sier vi kort og godt Oschlo ... på samme måte som mange på Østlandet "feilaktig" (og uavhengig av utdannelse, sosial status) sier S t j ørdal og ikke Schørrdal, eller Steinkjær og ikke Steinkjeer.
Det kan nok stemme at Oschlo har fått en større utbredelse i ungdomsspråket enn blant de gamle frognerdamene (språkutviklingen går jo i retning schino og schøttkaker), men det blir nok litt for sterkt å konkludere med at det er udannet og lavstatus. Det er vel et både-og-fenomen.
Linda hat geschrieben:de som sier Oschlo er folk med ehh nåja, lavere utdannelse og som snakker mer gate slang (i følge min søster som da har bodd lenge på østlandet)
Hallo? Hvilken planet er du fra?
Tror ikke jeg skal ta meg så altfor nær av dette tåpelige utsagnet, men jeg lar ikke folk som skriver "gate slang" fortelle meg at jeg er "dum" fordi jeg sier "Osjlo" istedenfor "Oslo".
God bedring.
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå