Søker mailkontakt!
Søker mailkontakt!
Hei alle sammen
Jeg søker mail- eller/og brevvenner at jeg skal forbedre norsk.
Har du lyst å skrive meg?
Hilsen, Manuela
Jeg søker mail- eller/og brevvenner at jeg skal forbedre norsk.
Har du lyst å skrive meg?
Hilsen, Manuela
Re: Søker mailkontakt!
hei du,
jeg har desverre de norske bokstavene paa tastauren min,men jeg tror at det gaar like greit det.
jeg er en tysk jente som bor i bergen i tre aar naa
og trives veldig godt.
hvorfor vil du laere norsk.er du og flyttet hit??
hilsen
morgaine
jeg har desverre de norske bokstavene paa tastauren min,men jeg tror at det gaar like greit det.
jeg er en tysk jente som bor i bergen i tre aar naa

hvorfor vil du laere norsk.er du og flyttet hit??

hilsen
morgaine
Då bur me nok ikkje såå langt borte frå kverandre, me bur oppe i nordhordlandsregionen. Trodde ikkje at det er så mange tyskere her i "området"morgaine hat geschrieben: jeg er en tysk jente som bor i bergen i tre aar naaog trives veldig godt.

jo da,det ser ut til å vaere mangen av oss her i landet,men de viser seg sjelden.
ja vel du snakker nynorsk du...
norsken min er en sjamerende blanding av bergensk (80%),sørlandsk (15%) og litt tysk som var igjen
hadet så lenge
hilsen
morgaine
ja vel du snakker nynorsk du...
norsken min er en sjamerende blanding av bergensk (80%),sørlandsk (15%) og litt tysk som var igjen
hadet så lenge
hilsen
morgaine
Hei,

(Det offisielle språket her er nynorsk)
Først startet jeg med rent bokmål, og nå er det en mikstur av bokmål, lite grann nynorsk og fremfor alt den lokale dialekten som snakkes her i strøket (stril). Det er vanskelig å forholde seg til bokmål når du hører og skriver noe annet hele tidenmorgaine hat geschrieben:ja vel du snakker nynorsk du...

(Det offisielle språket her er nynorsk)
Du bør helst lære norsk av folk som er gode i norsk, for ellers få du ikke med deg nyansene i språket.
Feil:
"Jeg er en tysk jente som bor i bergen i tre aar naa..."
Korrekt:
"Jeg er en tysk jente som bor i Bergen på tredje året nå..."
Feil:
"er du og flyttet hit??"
Korrekt:
"Har du flyttet hit?"
Feil:
Korrekt:
Feil:
"er du og flyttet hit??"
Korrekt:
"Har du flyttet hit?"
Liksom ass..Lissom hat geschrieben:
Feil:
"er du og flyttet hit??"
Korrekt:
"Har du flyttet hit?"
Selv i norsk er det lov og mulig å bruke "være" som hjelpeverb ved intransitive bevegelsesverb.
I verste fall mangler det en aksent over o'en i òg..
liksom.. blabla
ha en fin dag
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Hei,

There is always more than one way to do it. Mine arbeidskollegaer (som har norsk som morsmål, selvsagt) kan ikkje se noen ting som er feil her. Då må du nok forklare det til oss hvorfor det skal være sånn som du seierLissom hat geschrieben: Feil:
Korrekt:
Feil:
"er du og flyttet hit??"
Korrekt:
"Har du flyttet hit?"

Det har du rett i - til en viss grad. Det kan faktisk være bra å lære av noen som ikke har norsk som morsmål også, da de har prøvd det selv og vet hva som er vanskelig. Her hvor jeg kommer fra har vi faktisk en polsk norsklærer, og det fungerer veldig bra.Lissom hat geschrieben:Du bør helst lære norsk av folk som er gode i norsk, for ellers få du ikke med deg nyansene i språket.
Selv har jeg lært tysk sammen med øst-europeere, og da lærte jeg mye om språket, om ting som kan væer vanskelig, som jeg aldri har tenkt på selv - ting som heller ikke tysklærerne mine her i Norge har vært borti.
Så selv om det selvsagt er nyttig å få med seg nyanser som man kun får fra folk på høyeste nivå, helst gjennom praksis i det aktuelle landet, kan man lære like mye av andre som også lærer.
Så det så.
Was ist hier eigentlich zu korrigieren?Lissom hat geschrieben:Du bør helst lære norsk av folk som er gode i norsk, for ellers få du ikke med deg nyansene i språket.
Feil:
Korrekt:
Feil:
"er du og flyttet hit??"
Korrekt:
"Har du flyttet hit?"
Ich wuerde aber sagen, also um die Sprache etwas zu verbessern: Jeg er en tysk jente som har bodd i Bergen i tre aar naa.........
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Hei Harald,
det ville jeg også si på denne måten. Men da jeg er kommet til norske språket via danks: kan det være at det er en litt konservativ uttrykk? Eller findes det regionale forkjeller?
Og hvem sier "pike"?
Hilsen
Heico
det ville jeg også si på denne måten. Men da jeg er kommet til norske språket via danks: kan det være at det er en litt konservativ uttrykk? Eller findes det regionale forkjeller?
Og hvem sier "pike"?
Hilsen
Heico
Ja, selv snakker og skriver jeg ogsaa kanskje litt "konservativ" norsk, da jeg har bodd 2 1/2 aar i Danmark i mine unge eeeee yngreHeico-M hat geschrieben:det ville jeg også si på denne måten. Men da jeg er kommet til norske språket via danks: kan det være at det er en litt konservativ uttrykk? Eller findes det regionale forkjeller?
Og hvem sier "pike"?

Selvfoelgelig finnes det regionale forskjeller, men skulle man gaa inn paa disse ville det bli et meget kangt innlegg!
pike og jente brukes om hverandre, men jente er nok mer vanlig, ihvertfall i dagligtale.
Det er jo også mere norsk
Hilsen
Heico

Hilsen
Heico
Nja, egentlig ikke! Paa gammelnorsk heter det "pika"