Jeg er ny her! Hvem er dere?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Jeg er ny her! Hvem er dere?

Beitrag von Digital Punk »

Heisann,

@Dagros
Å lære seg et nytt språk beriker hele ditt livet, og du er heldig og bosatt i Tyskland (iallfall for tiden), så du har jo beste forutsetninger til det. Komplett omgitt av en tyskspråklig verden døgnet rundt, vel, det eneste du må gjøre er å tillate språket komme inn :wink:
Ikke vær redd for å snakke tysk, det er nokså normalt at man tar feil når man lærer seg et nytt språk, og det tar naturligvis tid (og mot!) til å få seg til å trene mye. Bare ta sjansen. De fleste tyskere er temmelig omgjengelige og gleder seg over å ha en såpass interessant samtalepartner med helt forskjellig kulturbakgrunn (som du har det allerede fastslått). Synd at Hamburg er et lite stykke for langt borte herfra. :-)

@Pannekakelansk
Du skriver du er fremdeles tysk. Javel, har du planlagt å bli norsk statsborger en vakker dag? Hvor lenge kommer du til å bo i Norge denne gangen? Fortell, fortell!

Ha det riktig bra alle sammen!
nattmannen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von nattmannen »

helt enig med digital punk.. det viktigste er å bare bruke språket så ofte du bare kan.. det er helt klart at du kommer til å bruke et eller annet feilt ord av og til og at du ikke kommer til å skjønne alt og alle.. men vet du hva.. jeg dummer meg ut iblant, alle gjør det.. ingen forventer at du snakker perfekt og det spiller ingen rolle heller.. altså ut med deg og snakk tysk.. :D
Carpe noctem!
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von pannekakelansk »

Heisann.
@Digital Punk:
Jeg håper at jeg få muligheten å bo ganske lange i Norge med denne gangen. Og der det er ikke praksissemesteret med denne gangen men fastansatt uten tidbegrensing er det god mulig at det blir mer enn fem år men det er også mulig at jeg finner ut at Norge er fint men jeg skal til tross flytte. Det kan jeg ikke bestemmer nå, det blir bestemmt i framtiden.
Men først skal jeg jo gleder meg på å flytte til Norge. Nej, ikke det først. Først skal jeg gleder meg på å ha fri fra i dag 17:00 til 20. i juni 8:00 og på turen min til Norge som begynner i morgen. Det blir helt sikkert greit.
Og hvem som vet kanskje jeg blir norsk statsborger i framtiden.

Hilser

Pannekakelansk
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

Ang statsborgerskap. Til tross for at jeg trives kjempegodt i Tyskland og vi har null planer om å flytte til Norge kunne jeg aldri bytte statsborgerskap. Jeg er ikke tysk, jeg er norsk og statsborgerskapet er en del av meg :)
Men Dagros de har rett.. bare til å preike i vei, de fleste skjønner hva du sier og bryr seg ikke om feil (eneste personen som fremdeles ikke skjønner hva jeg sier innimellom er svigermoren min)
Og for senere arbeidsliv skulle du flytte til Norge igjen er det jo kjekkt å kunne nevne på CVen at man snakker flytende tysk :)
Grüsse,
Linda
Nordlysjenta

Beitrag von Nordlysjenta »

hei!

Synes dette forumet er topp, hjulpet meg masse. Nå har jeg registert meg da og vil bare si hei til dere alle!

Liv.
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Menneskejerven »

Hei Liv/ Nordlysjenta!

Jeg er bare enig med det du skriver. Dette forumet er topp.
Er du norsk eller tysk? Og hvor sitter du?

Hilsen Menneskejerven
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nordlysjenta hat geschrieben:Synes dette forumet er topp, hjulpet meg masse. Nå har jeg registert meg da og vil bare si hei til dere alle!
Liv.
Hei på deg, Liv! Velkommen skal du være! :wink:
Mads

Beitrag von Mads »

Hei,

jeg snublet nettopp over dette forumet, og tenkte jeg kunne si hei ogsaa. Er norsk og har bodd i Tyskland i ca 3,5 aar. Jobber for tiden som dataingenioer her og har ingen planer om aa flytte vekk :-)
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

hei Mads
endelig en til nordmann som bor i Tyskland.
Hvor bor du i Tyskland da?
Grüsse,
Linda
Mads

Beitrag von Mads »

Jeg bor i Karlsruhe, men flytter neste maaned til Tübingen (20km unna Stuttgart). 100 km pendling hver vei synest jeg er litt for mye :wink:

...og saa maa jeg laere meg schwäbisch :)
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitrag von Linda »

nåja har bodd i Bayern i mange år man er ikke spessielt flink i bayrisk.. de forstår tysk her nede også ;)
Grüsse,
Linda
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Hei på dere,
svæbisk i Tübingen? Ikke si det til en der nede :-)
Flott at du har bodd i Karlsruhe, det er ikke langt borte herfra og jeg kjenner byen veldig godt, jeg er født i en liten by helt i nærheten av KA. Synd at du kommer til å flytte derfra, sånn blir det ingenting med et lite norskspråklig "stambord" her i området :mrgreen: (ville sikkert vært ganske morsomt, kanskje finnes det noen andre deltakere av forumet som bor i nærheten og er interessert i å gjøre noe slikt - bare si ifra) :o
Amidala

Beitrag von Amidala »

Hei Dagros,

jeg kommer ogsaa fra Hamburg. Jeg heter Lena. Har du lyst till aa snakke norsk med meg? Jeg bare snakke litt men jeg vil gjerne laere bedre.

Hilsen.
Lena
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Hei amidala,
tror dine sjanser å få svar fra henne er tydelig bedre når du bruker epost,
bare ta en kikk på datoen av Dagros siste innlegg her...
SolidSnake

Beitrag von SolidSnake »

HHHEEEEEYYY =D
Jeg er ny!!!! =D Jeg kommer fra Berlin! =D
Og jeg laerer norsk! =) Jeg er ikke god. =(
Lena er du fra russky?

Because ur name sounds russian.. :P

cya
Antworten