Takk for alt
-
- NF-Mitglied
Takk for alt
Hei som jeg ser og leser er det jo flere her som er interessert i typisk norske uttrykk, talemåter osv.. Jeg har derfor et spørsmål til dette uttrykket "Takk for alt". Som jeg har lært bruker man dette uttrykket i Norge bare mot en avdød og egentlig kun hvis man står foran graven under begravelsesseremonien. Denne takken kan man derfor også ofte lese når man tar seg en spasertur over gamle kirkegårder og leser på gravsteinene.
Men de siste gangene jeg har vært i Norge hørte jeg denne takken - brukt av ungfolk - også i helt vanlige livssituasjoner og fram for alt ikke bare en gang men flere ganger og i forskjellige byer. Derfor mitt spørsmål, kommer det etterhvert til at den spesielle talemåten i sammenheng med bruken av denne takken vil skifte til bruken som vi kjenner den her i Tyskland? Her hos oss er det jo vanlig å bruke "takk for alt" hvis man skikkelig og pent vil takke for en vellykket dag, arrangement, feiring, innbydelsen god mat eller lignende.
Takk for svar
Börnie
Men de siste gangene jeg har vært i Norge hørte jeg denne takken - brukt av ungfolk - også i helt vanlige livssituasjoner og fram for alt ikke bare en gang men flere ganger og i forskjellige byer. Derfor mitt spørsmål, kommer det etterhvert til at den spesielle talemåten i sammenheng med bruken av denne takken vil skifte til bruken som vi kjenner den her i Tyskland? Her hos oss er det jo vanlig å bruke "takk for alt" hvis man skikkelig og pent vil takke for en vellykket dag, arrangement, feiring, innbydelsen god mat eller lignende.
Takk for svar
Börnie
-
- NF-Mitglied
Re: Takk for alt
hei!
æ brukte "takk for alt" i en helt vanlig konversasjon og da fikk æ kjeft
i trøndelag blir det bare brukt i begravelser og ikke i hverdagslivet. men æ vet ikke hvordan d e i andre hjørner av norge...
den hobbitjenta
æ brukte "takk for alt" i en helt vanlig konversasjon og da fikk æ kjeft

i trøndelag blir det bare brukt i begravelser og ikke i hverdagslivet. men æ vet ikke hvordan d e i andre hjørner av norge...
den hobbitjenta
Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.
Gåte
-
- NF-Stammbesucher
Hei Pilze-Børnie, vendingen du nevnte blir bare brukt i sammenhengen ved en avdød, f.eks. i løpet av begravelsen, men også når man snakker/ skriver om denne personen (nekrolog, historier osv.). At denne setningen skulle nå blitt en del av ungdomsspråk, det har jeg aldri hørt om. Tvert imot, som hobbitmædchen allerede nevnte skal du nok etterlate deg irriterte folk og en del uforståelse når du bruker denne vendingen i hverdagslivet.
-
- NF-Mitglied
Jeg bruker den heller ikke som sagt jeg vet og lærte det jo på hvilken måte man anvender denne takken men jeg hørte det flere ganger av andre som sikker var norske og da undret jeg meg da.....
jeg kjenner det også kun fra begravelser o.l men det er så lenge siden jeg bodde i Norge at jeg ikke vet om ungdommene i dag har begynt å bruke det som slang.
Grüsse,
Linda
Linda
-
- NF-Stammbesucher
Heisann Pilze-Børnie, folk på gata som sikkert var nordmenn? Hmm, høres interessant ut, skal spørre vennene mine neste gangen om det. Hvis det skulle vise seg at resultatet er positiv, så vil du få høre nærmere. 

-
- NF-Stammbesucher
Ja, det står veldig ofte på gravsteiner- bl.a. til min far.
Ellers kan jeg nok tenkte meg at uttrykket kan bli brukt i mer selskapelige sammenhenger etterhvert. Jeg har faktisk hørt mine egne barn (20-25 år) uttale "..ja da får du ha det bra - .. og takk for alt, ja!" - men da var det julaften og de hadde fått mange gaver fra forskjellige folk og uttrykket ble brukt mer som en samlebetegnelse slik at de ikke skulle glemme å takke for noe. Altså var det en rent konkret takk for gaver og mat og godt selskap - og altså ikke ment som en overgripende takk for alt som man gjennom livet hadde opplevd sammen.
Karin
Ellers kan jeg nok tenkte meg at uttrykket kan bli brukt i mer selskapelige sammenhenger etterhvert. Jeg har faktisk hørt mine egne barn (20-25 år) uttale "..ja da får du ha det bra - .. og takk for alt, ja!" - men da var det julaften og de hadde fått mange gaver fra forskjellige folk og uttrykket ble brukt mer som en samlebetegnelse slik at de ikke skulle glemme å takke for noe. Altså var det en rent konkret takk for gaver og mat og godt selskap - og altså ikke ment som en overgripende takk for alt som man gjennom livet hadde opplevd sammen.
Karin
-
- NF-Mitglied
@ Karin
det var spennende å lese forklaringen din. Det er en hel annerledes betraktningsvise og det kan faktisk hende at de var en slik sammenheng jeg hørte det på gata den gang for det var jop flere unger sammen.
I hvertfall har jeg lært noe nytt i denne dråden likevel.
Hilsen
Börnie
det var spennende å lese forklaringen din. Det er en hel annerledes betraktningsvise og det kan faktisk hende at de var en slik sammenheng jeg hørte det på gata den gang for det var jop flere unger sammen.
I hvertfall har jeg lært noe nytt i denne dråden likevel.
Hilsen
Börnie
-
- NF-Mitglied
hmmm... men egentlig brykte æ uttrykket også i en slik sammenheng at æ ville takke for kaffeen, middagen etc.
kanskje e det jo litt annerledes i bygda enn i byene?!
den hobbitjenta
kanskje e det jo litt annerledes i bygda enn i byene?!
den hobbitjenta
Gåte
Jo men takk for kaffen/maten da bruker man takk for maten elelr takk for kaffen/kakene osv. Takk for alt brukes vel helst hvis det er så utrolig mye å takke for som f.eks julaften. Men vi pleier heller å si takk for oss, kan ikke huske å ha hørt noen si i besøk ol takk for alt.
Grüsse,
Linda
Linda
-
- NF-Mitglied
jo, men det går jo litt fortere med "takk for alt" enn når du takker for mat, kaffee, kake, aquavit og hva som helst 
æ sa det jo bare en gang i begynnelsen av norskkunnskapene mine og så aldri mer
den hobbitjenta

æ sa det jo bare en gang i begynnelsen av norskkunnskapene mine og så aldri mer

den hobbitjenta
Gåte
Hobbitjenten ja slike feil er lett å gjøre, har gjort et bar grovere bommerter på tysk jeg også da jeg var au pair i Wien 

Grüsse,
Linda
Linda
-
- NF-Mitglied
hehe, men det e jo normalt! og sånne ting husker man og da blir det aldri feil igjen 
æ liker egentlig uttrykket "takk for sist" best
det e så koselig når du kommer tebake etter et helt år og folk kommer løpende te dæ og brøler "takk for sist" 
den hobbitjenta

æ liker egentlig uttrykket "takk for sist" best

den hobbitjenta
Gåte
-
- NF-Mitglied
Den "takk for alt"-tabben gjorde jeg og - en gang ganske i begynnelsen
. Jeg sa det til min senere mann da vi var ute for første gang sammen og jeg skulle takke for kvelden. Han lo seg nesten ihjel (og datt nesten ned trappa han var på), slik at jeg nesten fryktet det kunne bli en "takk for alt" på ordentlig. Så det kommer jeg til å huske hele mitt liv
.

-
- NF-Mitglied
hei!
nå må jeg bare puste liv inni denne threaden igjen. jeg bleg nemlig litt forvirra i går.
jeg leste henrik ibsens "et dukkehjem" - på norsk selvfølgelig
- og så plutselig stanset jeg for fru linde sa da hun gikk: "takk for alt".
hmmm....
var det kanskje sånn at du kunne si det før i tida men ikke nå lengre? for boka var på "gammelnorsk"...
jeg bare lurte litt...
hilsen
den hobbitjenta
nå må jeg bare puste liv inni denne threaden igjen. jeg bleg nemlig litt forvirra i går.
jeg leste henrik ibsens "et dukkehjem" - på norsk selvfølgelig

hmmm....
var det kanskje sånn at du kunne si det før i tida men ikke nå lengre? for boka var på "gammelnorsk"...
jeg bare lurte litt...
hilsen
den hobbitjenta
Gåte