Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Postinger på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!
Liten historie for den som forstår litt trønder-dialekt:
Det var en gang en liten trøndergutt som ble spurt om hvilken klasse han gikk i. Æ går i 5 a, svarte han. Enn du da? spurte damen den andre gutten som sto der. Æ e i a æ å, svarte han.
ja, det e da vel trøndersk som e beste dialekten for å klippe ord
den hobbitjenta som elsker trøndelag
Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.
Gåte
det e jo ganske urettferdig... for æ var itj i a æ å
den hobbitjenta
Gåte
Koennt Ihr da nicht mal wenigstens ein klein bueschen mit ner Uebersetzung weiterhelfen ?
Das verstehen ja nichtmal mehr die Eingeborenen hier soweit ich bislang fragen konnte
alsterix
Wer sagt: hier herrscht Freiheit, der lügt, denn Freiheit herrscht nicht. (Erich Fried)
Kultur ist, wenn man aus dem Schädel seines Feindes eine hübsche Trinkschale anfertigt,
Zivilisation, wenn man dafür ins Gefängnis kommt.
okei okei...
Eine kleine Geschichte für derjenige der etwas "trönder-dialekt" versteht: (also der Dialekt in Trondheim und Tröndelag):
Es war einmal ein kleiner Trönderjunge der gefragt wurde - in welcher Klasse gehst du, mein Junge? Ich gehe in 5a, sagte er. Und du? fragte die Dame der andere Junge der da stand. Æ e i a æ å, sagte er.
Wow jeg maa ja sier at troendersch har ikke so mange a gjoere med dialekten meneske snakke har i Oslo. Men jeg maa ja ogsa sier at dene vorskelene gjoere det morsommere ogsa naar jeg ikke forstaa dete
mcjobo hat geschrieben:Wow jeg maa ja sier at troendersch har ikke so mange a gjoere med dialekten meneske snakke har i Oslo.
fordelen e jo at de som snakker trøndersk skjønner dialekten som folk snakker i oslo men ikke omvendt
e ganske glad for at æ bodde i trøndelag og fikk lære trøndersk, for da e det ikke så vanskelig å skjønne andre norske dialekter.
den trønderske hobbitjenta
Gåte
Ja stemmer det!
Æ å e trønder,men bor i Tyskland,desverre.
Men det kann være Morro det også.Prøv å få en Tysker til å snakke Trøndesk:Flua fløyg over elgen!!!