Sprengning er for farlig men drenering kan være en måte å redusere rasfaren i Åkneset. Nå skal det settes i gang et forprosjekt for å finne mer ut om dette er vegen å gå.
Sprengen ist zu gefährlich, aber eine Drainage kann möglicherweise die Lawinengefahr in Åkneset reduzieren.
Men Blikra understrekes at det må gjennomføres grundige og omfattende undersøkleser før man eventuelt setter i gang med et slikt arbeid.
Blikra (Lars H. Blikra i Åknes/Tafjord Beredskap ) unterstreicht, dass gründliche und umfassende Untersuchungen geschehen müssen, bevor man mit einer solchen Arbeit beginnt.
Men bevegelser i fjellskred er ofte kontrollert av vanntrykk inne i fjellet, noe som også er tilfellet for Åkneset. Spesielt i forbindelse med kraftige nedbørsperioder og under snøsmelting er dette vanntrykket dokumentert. Drenering er derfor det eneste forsvarlige og realistiske tiltaket som kan gjenomføres,
- Dersom det er mulig å senke vannivået i fjellet og få dette drenert ut av området, kan det føre til en redusert bevegelse og dermed redusere rasfaren, sier Blikra.
Gesteinsbewegungen werden häufig kontrolliert vom Wasserdruck im Fels drin, so wie es auch bei Åkneset der Fall ist. Besonders in Verbindung mit starken Niederschlagsmengen und während der Schneeschmelze wird dieser Wasserdruck beobachtet. Die Drainage ist deshalb die einzige verantwortbare und realistische Maßnahme, die durchgeführt werden kann.
-----------
Ist mit anderen Worten also alles noch in der Planungsphase.
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)